Så klarar du det norrländska vintermörket

Jag hoppas att ni studenter som flyttade upp till Luleå i höstas för att plugga inte fått en smärre chock av mörkret. Det är inget ovanligt att man känner att energin i kroppen förändras när solljuset försvinner, men det finns knep för att känna sig piggare. 21 december är årets mörkaste dag, sen vänder det. Själv älskar jag mörkret. Jag passar alltid på att ta tillfället i akt och tända ett par värmeljus och mysa ner mig i soffan framför en bra film.

Här kommer några tips på saker du kan göra för att få energin tillbaka.

1. Ha rutiner! Stig upp samma tid på morgonen och lägg dig vid samma tid på kvällen.

2. Sluta använda snooze-funktionen och kliv upp direkt!

3. Dra upp persiennerna och för in så mycket ljus du bara kan.

4. Ät mycket fisk och ägg (ät regelbundet).

5. Ta tillskott ex. D-vitamin.

6. Investera i en mixer eller stavmixer och gör egna vitaminrika smoothies.

7. Träna yoga eller meditera.

8. Ta promenader ute i friska luften och gå ut varje gång solen tittar fram.

9. Köp en behandlingslampa eller fyll lägenheten/studentrummet med glödlampor så nära dagsljus temperaturen som möjligt.

20140105_152733

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hoppa till verktygsfältet